Hogyan ismerjük fel a depressziót?

Hogyan ismerjük fel a depressziót?

Mi a depresszió?

Az Eurostat legutóbbi, 2014-ben végzett felmérése szerint Magyarországon a felnőtt lakosság 10,3 százaléka depresszióban szenved, ami az Európai Unió vizsgált országai közül a legdepressziósabb nemzet lettünk.

A depresszió első jeleinek és tüneteinek megértése, valamint az érdemi segítség lehetőségeinek feltérképezése is kulcsfontosságú.

Az Egészségügyi Világszervezet becslései szerint 2030-ra a depresszió a legnagyobb egészségügyi terhet jelenti majd (WHO, 2008).

A depresszió egy általános egészségügyi állapot, amely nem-múló alacsonyfekvésű hangulattal, az érdeklődés elveszítésével, csökkent energiával és motivációval, folyamatos bűntudat érzésével, negatív énképpel, az étvágy elveszítésével, alvászavarokkal és a koncentráció csökkenésével járhat. A depresszió gyakran szorongással együtt jelentkezik. Ezek a panaszok krónikussá válhatnak, vagy vissza-vissza térhetnek, ami a mindennapi életminőségre és a tevékenységek végzésére is nagy mértékben kihathat.

Szomorúságot érzek vagy depressziót?

A szomorúság bizonyos életeseményekre adott természetes válasz. Néha azonban minden ok nélkül is lehet rosszkedvű valaki. Ezekben az esetekben gyakran helytelenül használjuk a ’depresszió” szót, amit múló hangulatként egy veszteség után érzünk. Ez a fajta szomorúság és rossz hangulat idővel feloldódik.

A klinikai depresszióban szenvedők ezzel szemben ingerültekké válhatnak, elveszítik érdeklődésüket és nehezükre esik a mindennapi akadályokkal szembenézni.

A klinikai depresszió több tehát, mint egy múló, időszakos alacsony hangulat. Ha azt veszed észre, hogy tartós, intenzív szomorúságot vagy depresszív hangulatot érzel több, mint két héten át, és ez már befolyásolja mindennapi életedet, fontos, hogy minél előbb keress segítséget. A depresszió esetében sok hatékony kezelési mód létezik, így minél előbb tartósan jobban érezheted magad.

Honnan ismerem fel, ha valaki depresszióban szenved?

Gyakran a hangulat- és a viselkedésbeli változások lassan következnek be, emiatt a depresszió gyakran nehezen észrevehetően alakul ki. Az emberek sokszor nehezen beszélnek legsötétebb gondolataikról és érzéseikről. Ha úgy véled, hogy egy hozzád közel álló személy depresszióban szenved, de nehezen beszél róla:

  • Beszélj aggodalmaidról, és bátorítsd őt, hogy keressen fel egy szakembert
  • Rendszeresen jelentkezz be hozzá, és kövesd nyomon, hogy segítséghez jutott-e

A depresszió tünetei

A depressziónak fizikai és érzelmi jelei és tünetei lehetnek. Az alábbi tünetek megléte nem feltétlenül jelent depressziót, de érdemes ellenőrizni vagy a háziorvosoddal átbeszélni.

Érzelmek:

  • Szomorúság, valamint a megszokottnál több sírás, szorongás vagy ingerültség
  • Reménytelen, önmagaddal kapcsolatban negatív érzések
  • Egyedüllét, elzárkózás másoktól
  • Kimerültség
  • Bűntudat
  • Düh

Gondolatok:

  • „Problémáim túl bonyolultak, nem lehet őket megoldani.”
  • „Az élet túl nehéz.”
  • „Minden rosszra fordul.”
  • „Nem érek semmit.”
  • „Minden az én hibám.”

Változások:

  • Motivációban
  • Az örömforrások megtalálásában
  • Alvás minőségében (túl sok alvás, alvás közben ébredések, egyéb alvásproblémák)
  • Étvágyban, súlyban
  • Az egészséges intimitás megélésében
  • Koncentrációban és emlékezésben
  • Alkohol- vagy droghasználat.

Ha a fentiek közül három vagy annál több panasz, több mint két hétig jelen van, minél előbb fordulj háziorvosodhoz vagy más, kompetens szakemberhez!

Segítségkérés

Sokszor nehéz segítséget kérni, hiszen a depresszió stigmatizáló hatású is lehet. Ám mindenképp érdemes! Ma már Magyarországon is sok különböző lehetőség létezik a megfelelő támogatás és felépülés megtalálására. A depresszió enyhébb formáinak egyik kezelési lehetősége az iFightDepression online önsegítő eszköz.

 

 

Varga Anna

Felnőtt klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta

Egészségügyi működési nyilvántartási szám: 1165 | Adószám: 66676907-1-43 | Magyar Orvosi Kamarai nyilvántartási szám: 501064

Kognitív viselkedésterápiás végzettségét az Egyesült Államokban szerezte. Emellett a Tranzakcióanalízis, NLP, Autogén Tréning, Pszichodráma és Hipnoterápia módszerekben képződött. Főbb szakterületei: depresszió, pánikbetegség valamint egyéb szorongásos problémák, személyiségzavar.

Bővebben

ABC Pszichoterápia - Budapest
ABC Pszichoterápia - Budapest

Csoportok

Tudatos jelenlét (Mindfulness) csoport indul Budapesten 2019. áprilisától - ABC pszichoterápia

Tudatos jelenlét (MBCT) csoport indul Budapesten
2019. április 18-tól

Csatlakozz 2019. áprilisától induló mindfulness (MBCT) csoportunkhoz, hogy megtapasztald, mit jelent a tudatos jelenlét.
Olyan technikákat sajátíthatsz el, amelyek segítenek az önismeret növelésében, a stressz csökkentésében, a depresszió és egyéb érzelmi problémák kezelésében vagy megelőzésében, valamint a viselkedés tudatos irányításában.

Művészetterápiás csoport indul Budapesten 2019. januártól - ABC pszichoterápia

Művészetterápia csoport indul Budapesten
2019. áprilisától

Ha szeretnéd megtapasztalni, hogy a belső lelki tartalmak hogyan válnak egyre megfoghatóbbá és ezáltal kezelhetőbbé is a képek és formák által, szeretettel várunk áprilistól induló csoportunkra! A művészetterápia egészen egyedülálló módon teszi lehetővé a belső feszültségek levezetését és az érzelmek megélését. Gyere, és tapasztald meg, hogyan gazdagodik élményvilágod a művészi önkifejezés által!

Partnerünk

iFight-depression-online-onsegito-eszkoz-main.png
iFight-depression-online-onsegito-eszkoz-main.png

Az iFightDepression egy internet-alapú,ingyenes, szakember által vezetett önsegítő eszköz a depresszió enyhe tüneteivel érintett felnőttek és serdülők számára.

Az ABC Terápia weboldalán a nagyobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-kat) használunk névtelen (anonim) statisztikai adatok gyűjtése céljából. Szolgáltatásaink használatával Ön beleegyezik a sütik (cookie-k) alkalmazásába.
Bővebben Elfogadom