Érzelmi munka - Légy egyedi abban, amit teszel! - 2. rész

Érzelmi munka - Légy egyedi abban, amit teszel! - 2. rész

A pszichológiában „érzelemszabályozásnak” nevezik azt a módot, ahogyan mi, emberek, ilyen esetben megdolgozzuk érzéseinket, félretesszük bajainkat, hogy teljes mértékben az ügyfélre és igényeire tudjunk fókuszálni. Nem könnyű, mert nem tanít rá bennünket senki. Jobb esetben tréningekkel segítik az egy-egy cégnél dolgozókat. Kevésbé jobb esetben olyan pszichológiai szűrővizsgálatoknak, állásinterjúnak vetik alá a munkára jelentkezőket, hogy már az elején kiszűrjék azokat, akik kevésbé hatékonyan végzik a belső érzelmi munkát. Pedig az érzelmek szabályozására mindenki képes!

Az érzelmek szerepe a test kémiai-biológiai felkészítése a megfelelő, jövőben előfordulandó helyzetekre. Segítik a szituációkhoz való optimális alkalmazkodást, a döntéshozatalt és ha szükséges, az emlékezet mozgósítását.

Az érzelmeket minőségük alapján kellemes és kellemetlen érzelmekre oszthatjuk. Emellett segítő (konstruktív) és hátráltató (destruktív) érzelmeket is megkülönböztetünk annak alapján, hogy mennyire segítenek vagy hátráltatnak bennünket a problémamegoldásban.

Az érzelmeknek akkor nincs alkalmazkodást segítő (adaptív) szerepük (azaz nem az előnyünket szolgálják), ha:

  • Minőségükben nem megfelelőek (pl. ha nyaralni megyek, és boldogság helyett félek).
  • Erősségükben nem megfelelőek (pl. félelem helyett már olyan erős szorongást érzek, hogy nem merek emberek közé menni).
  • Hosszabb ideig vannak jelen, mint ahogy azt a helyzet kívánná.

Az érzelemszabályozás alatt nem az érzelmek elnyomását értjük. Nem azt jelenti, hogy nem veszek tudomást a dühömről (és inkább megsértődök), vagy úgy teszek, mintha minden rendben lenne, miközben belülről szétvet a félelem. Az érzelemszabályozás lényege sokkal inkább abban áll, hogy tudomásul veszem az érzéseimet, egymástól megkülönböztetem azokat (pl. a félelmet a szégyenérzettől, miközben ezek össze is fonódhatnak), és feloldom magamban. Nem könnyű, de nem is nehezebb, mint írni vagy olvasni tanulni, amit szinte mindannyian elsajátítottunk. A kognitív viselkedésterápia többek között ezen, néha „rejtett”, tudatelőttes szinten lévő érzelmek és gondolatok felismerésében és megfelelő kezelésében segíthet.

Az érzelmek szabályozásának első lépése mindig az érzések és gondolatok különválasztása. A kettő gyakran összemosódik. Például, a „Mit érzek?” kérdésre a „Nem tudom megcsinálni” válasz érkezik, ami egy gondolat. Az érzés, ami a „Nem tudom megcsinálni” gondolat mögött megbújhat, többféle lehet: félelem a kudarctól; harag önmagammal szemben; szégyenérzet.

A másik tényező, amit érdemes megvizsgálni, az érzelmek megkülönböztetésében keresendő. Nagyon sokszor a „Mit érzek?” kérdésre a „Rosszul érztem magam” a válasz.  Érdemes ennél egy fokkal tovább lépnünk, és megfigyelni azt, hogy a rossz érzés vajon mi: Félelem? Düh? Bűntudat? Szégyenérzet? Vagy szomorúság? (A pozitív érzésekkel itt nem foglalkozunk, mert azokkal általában rendben vagyunk.)

Ha a „Mit érzek?” (érzelmek beazonosítása) és a „Mi miatt érzek így?” (érzelmek mögött meghúzódó gondolatok beazonosítása) megvan, akkor jöhet az érzelemszabályozás következő lépése: az érzelmeinknek való kiszolgáltatottság helyett annak elsajátítása, hogy mit is kezdjünk ezekkel.

érzelemszabályozás

Varga Anna

Felnőtt klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta

Egészségügyi működési nyilvántartási szám: 1165 | Adószám: 66676907-1-43 | Magyar Orvosi Kamarai nyilvántartási szám: 501064

Kognitív viselkedésterápiás végzettségét az Egyesült Államokban szerezte. Emellett a Tranzakcióanalízis, NLP, Autogén Tréning, Pszichodráma és Hipnoterápia módszerekben képződött. Főbb szakterületei: depresszió, pánikbetegség valamint egyéb szorongásos problémák, személyiségzavar.

Bővebben

Csoportok

Tudatos jelenlét (Mindfulness) csoport indul Budapesten 2019. áprilisától - ABC pszichoterápia

Tudatos jelenlét (MBCT) csoport indul Budapesten
2019. április 18-tól

Csatlakozz 2019. áprilisától induló mindfulness (MBCT) csoportunkhoz, hogy megtapasztald, mit jelent a tudatos jelenlét.
Olyan technikákat sajátíthatsz el, amelyek segítenek az önismeret növelésében, a stressz csökkentésében, a depresszió és egyéb érzelmi problémák kezelésében vagy megelőzésében, valamint a viselkedés tudatos irányításában.

Művészetterápiás csoport indul Budapesten 2019. januártól - ABC pszichoterápia

Művészetterápia csoport indul Budapesten
2019. áprilisától

Ha szeretnéd megtapasztalni, hogy a belső lelki tartalmak hogyan válnak egyre megfoghatóbbá és ezáltal kezelhetőbbé is a képek és formák által, szeretettel várunk áprilistól induló csoportunkra! A művészetterápia egészen egyedülálló módon teszi lehetővé a belső feszültségek levezetését és az érzelmek megélését. Gyere, és tapasztald meg, hogyan gazdagodik élményvilágod a művészi önkifejezés által!

Partnerünk

iFight-depression-online-onsegito-eszkoz-main.png
iFight-depression-online-onsegito-eszkoz-main.png

Az iFightDepression egy internet-alapú,ingyenes, szakember által vezetett önsegítő eszköz a depresszió enyhe tüneteivel érintett felnőttek és serdülők számára.

Az ABC Terápia weboldalán a nagyobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-kat) használunk névtelen (anonim) statisztikai adatok gyűjtése céljából. Szolgáltatásaink használatával Ön beleegyezik a sütik (cookie-k) alkalmazásába.
Bővebben Elfogadom