Érzelmi munka - Légy egyedi abban, amit teszel! - 1. rész

Érzelmi munka - Légy egyedi abban, amit teszel! - 1. rész
szeptember 20, 2015

„A mosoly ingyen van!” szokták mondani. Elsőre tényleg igaznak tűnik a mondás. De valóban így van? Vajon az, aki a pult mögül kiszolgál bennünket – mindig jókedvű? Valószínűleg nem. Mégis elvárjuk, hogy mosolyogva szóljon hozzánk, és mindenki mindenhol jókedvűen, kedvesen, barátságosan szolgáljon ki. „Hiszen a munkájához tartozik.” „Ezért fizetik.”

Az, hogy egy alkalmazott minden ügyfelet mosolyogva szolgáljon ki, az egyénnek gyakran igen nagy erőfeszítésébe, belső munkájába kerül. Seth Godin szerint ma már nem a fizikai munkát fizetik meg: nem azt, hogy gödröt ásol vagy nehéz dobozokat cipelsz. Ehelyett már azt az érzelmi munkát díjazzák, amit annak érdekében végzünk, hogy a nehéz feladat magunk és mások számára is kellemesen viselhetővé váljon.

Az érzelmi munka tulajdonképpen nem más, mint nagyvonalúnak, kreatívnak, mosolygósnak és rugalmasnak lenni még akkor is, amikor ez az alkalmazottnak extra erőfeszítésébe kerül – mindezt a cég céljainak minél hatékonyabb elérése érdekében.

Sok munkahelyen már évtizedek óta íratlan szabályként jelenik meg ez az elvárás - az alkalmazottak vegyenek erőt magukon, és olyan érzéseket éljenek át, amelyeket egyáltalán nem éreznek. Például, egy étteremben a kiszolgáló legyen kedves a vendéghez, és ezt őszintén érezze. Miközben lehet, hogy épp bal lábbal kelt fel, dühös vagy szorong valamitől. Vagy egy egészségügyi nővértől elvárják, hogy érzelemmentesen tegye tisztába a beteget. A pszichológus mindig, minden körülmények között nyugodt és kedves legyen, egy tanárnak pedig „nem illik“ negatív érzelmeket kifejezni. Mindezek az elvárások, ha az egyén lelkében nincsenek megfelelően „karban tartva“, egy idő után komoly stresszforrássá is dagadhatnak.

Az érzelmi munka a hatékonyságot pillanatnyilag növelheti, de ha hosszú ideig olyan erőfeszítést igényel az egyéntől, amivel nem tud azonosulni, kiégéshez vagy elégtelen teljesítmenyhez is vezethet.

Egyéni szinten az érzelmi munkát leginkább tanácsadással, a mélyről jövő érzelemszabályozás megtanulásával lehet segíteni. Erre a legalkalmasabb fórum a kognitív pszichoterápia vagy coaching egy megfelelően képzett szakemberrel. Ez segítheti a munkavállaló saját életének rendbe tételét és érzelmeinek egészséges szabályozását is. Ezen felül a munkahelyen végzett munka is valódi hatékonyságot és eredményességet fog jelenteni mind az alkalmazott, mind a munkaadó számára.

Varga Anna

Felnőtt klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta

Egészségügyi működési nyilvántartási szám: 1165 | Adószám: 66676907-1-43 | Magyar Orvosi Kamarai nyilvántartási szám: 501064

Kognitív viselkedésterápiás végzettségét az Egyesült Államokban szerezte. Emellett a Tranzakcióanalízis, NLP, Autogén Tréning, Pszichodráma és Hipnoterápia módszerekben képződött. Főbb szakterületei: depresszió, pánikbetegség valamint egyéb szorongásos problémák, személyiségzavar.