Az ABC modell és Albert Ellis (1913-2007) - 2. rész

Az ABC modell és Albert Ellis (1913-2007) - 2. rész
szeptember 19, 2014

Az ABC jelentése az 1. részben említett három egységnek a rövidítése:

A - Aktiváló helyzet – az a szituáció, amely az érzéseinket „aktiválja”

B - a helyzetben jelentkező gondolatok (angolul: Beliefs)

C - a helyzetben jelentkező érzések és viselkedés (angolul: Consequences)

Mondhatjuk tehát, hogy e három tényező (ABC) életünk minőségének legfontosabb meghatározói. Az általunk képviselt kognitív viselkedésterápiás üléseken abban segítünk, hogy ezeket a tényezőket feltérképezzük (a gondolatok és érzések gyakran nem tudatosak), és ezek fényében segítünk új perspektívákat felállítani, amely megoldja és feloldja az érzelmi konfliktusokat. Ennek pedig viselkedéses és testi érzeti szinten is pozitív következményei vannak.

1. Példa: Szociális szorongás

A - Egy céges prezentáció megtartása

B - Mindenáron pozitív benyomást kell keltenem a közönségben.... mi van, ha valami szörnyűt mondok, vagy tévedek?.....
            mi van, ha valami rosszat fognak gondolni rólam?... mi van, ha ez az utolsó esélyem?....

C - (1- érzés:) Szorongás
            (2- viselkedés:) Visszahúzódás, leblokkolás, remegés

Szinte minden társas helyzetben meghatározott benyomást szeretnénk kelteni másokban. Ezzel párhuzamosan az ehhez szükséges képességeinket is. Minél inkább jó benyomást akarunk kelteni („követeljük”, „elvárjuk” magunktól a teljesítményt), ám ehhez képest minél kevesebbnek érezzük a képességeinket ennek megvalósításához, annál nagyobb szorongást kelt mindez bennünk. Itt tehát az ÖNMAGAMMAL KAPCSOLATOS ELVÁRÁSOK jelenti a központi gondolatsort, ami végül szorongáshoz vezet.

2. Példa: Harag, düh

A - Valaki, aki fontos nekem, nem tartotta magát az egyezségünkhöz (késett a találkozóról, kolléga, aki nem végezte el a saját
            feladatát stb.)

B - Tartania kellene magát a megbeszéltekhez. Az embereknek felelősségteljesen kellene viselkedniük... hogy viselkedhet
            valaki így? Felelőtlen! Nem lenne szabad így beszélnie velem.... stb.

C - (1- érzés:) harag, düh
            (2- viselkedés:) agresszív magatartás, destruktív konfliktusokba keveredés, kiabálás stb.

Az a harag, amely nem konstruktív, hanem inkább árt (nekünk is, másoknak is, és a másokkal való kapcsolatunknak is) a SAJÁT, MÁSOKKAL SZEMBENI ELVÁRÁSAINK mellékterméke. Amikor ezt mondjuk: „Feldühítettél, megsértettél...”, a saját érzéseinkkel kapcsolatos felelősséget egy másik emberre hárítjuk. MI DÜHÍTETTÜK FEL SAJÁT MAGUNKAT, hagytuk, hogy fedühödjünk, és ezzel elvetettük azt a lehetőséget, hogy egészségesen gondolkodjunk az adott helyzetben. A saját érzéseinkért felvállalt felelősség (ÉRZELMI FELELŐSSÉG) a szeméyles fejlődés és növekedés sarokköve.

Ha többet szeretnél megtudni az érzelmek kezeléséről, asszertív viselkedés elsajátításáról vagy a hatékony kommunikációs módszerekről, nézz körül programkínálatunkban.


Felhasznált irodalom:
1. Ellis, A.: Overcoming Destructive Beliefs, Feelings and Behaviors: New Directions for Rational Emotive Behavioral Therapy. Prometheus, 2001.
2. Ellis, A., Harper, R. A.: A Guide to Rational Living. Wilshire Book Co., 1975.
3. Ellis, A.: How to Control Anxiety Before it Controls You. Citadel, 2000.

Varga Anna

Felnőtt klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta

Egészségügyi működési nyilvántartási szám: 1165 | Adószám: 66676907-1-43 | Magyar Orvosi Kamarai nyilvántartási szám: 501064

Kognitív viselkedésterápiás végzettségét az Egyesült Államokban szerezte. Emellett a Tranzakcióanalízis, NLP, Autogén Tréning, Pszichodráma és Hipnoterápia módszerekben képződött. Főbb szakterületei: depresszió, pánikbetegség valamint egyéb szorongásos problémák, személyiségzavar.